Page loading...
Welcome
Manifesto
History and Installation
Staff
Facilities
Maps and Galleries
Watch, play, listen
T-MAO
Tempo Presente
Artists in residence
MAO Media Library
Visit Mao
Tickets
Opening hours
Getting here
Reservations and guided tours
Accessibility
Exclusive visits
Events & Exhibitions
Upcoming
Currently
Archive
Travelling MAO
Collections
Discover the collections
Online catalogue
Research and projects
Art library
Photo Archive
Loan requests
Education
Prensentation
Schools
Summer camp
Families
Adults
Education and university
Inclusion and accessibility projects
Special projects
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Welcome
Manifesto
History and Installation
Staff
Facilities
Maps and Galleries
Watch, play, listen
T-MAO
Tempo Presente
Artists in residence
MAO Media Library
Visit Mao
Tickets
Opening hours
Getting here
Reservations and guided tours
Accessibility
Exclusive visits
Events & Exhibitions
Upcoming
Currently
Archive
Travelling MAO
Collections
Discover the collections
Online catalogue
Research and projects
Art library
Photo Archive
Loan requests
Education
Prensentation
Schools
Summer camp
Families
Adults
Education and university
Inclusion and accessibility projects
Special projects
Support us
Fondazione Torino Musei
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Loan requests
MioMAO
Press Area
News
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Barbiere con i suoi arnesi
Barbiere con i suoi arnesi
Japan
Year
1830 ca.
Materials
Silografia su carta, nishiki-e
Inventory
Jx/38.D
Dimensions
Altezza 37-37,1 cm
Larghezza 25,6-25,8 cm
Definition
Stampa
Artist
Utagawa Kunisada
Collection
Japan
Description
L’attore Ichikawa Danjūrō VII (1791-1859) nelle vesti di un barbiere ambulante: si riconosce nella mano destra la tipica scatola di questa professione, mentre la sinistra regge un arnese da barbiere. La funzione sociale di questa figura è assai importante, poiché il raggiungimento della maggiore età veniva segnato dal
gempuku
, la cerimonia di rasatura dei capelli dalla fronte. Lo sguardo dell'attore è rivolto verso la sua destra, come se fosse indirizzato ad un altro attore in scena. Ai piedi calza i
geta
: calzatura tipicamente in legno la cui caratteristica principale è l’altezza dei supporti su cui poggia il plantare. Molto semplice e fine la decorazione del
kimono
: la fantasia di fasce color marrone violaceo è creata da sottili linee azzurre, raggruppate a gruppi di tre, dello stesso colore della sottoveste. Sullo sfondo sono tracciate in nero le sagome di uccelli in volo.
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Artworks
News